Pressmeddelande: Rekordsiffror för old.visitaland.com – stärker digital närvaro med ny hemsida

Postat i Aktuellt, Event, Kampanjer, Nyhetsbrev till medlemmar, Pressmeddelandemars 11, 2021 av josefin

Visitaland.com hade rekordhög besöksstatistik 2020 – nu stärker man destinationsmarknadsföringen ytterligare genom att starta ett långsiktigt arbete med att förbättra sajten.

Ålands officiella turismsajt old.visitaland.com hade 685 000 unika besökare under fjolåret, en ökning på 26 procent sedan 2019. Antal besökare till sajten har gått starkt uppåt de senaste två åren, 2018 hade sajten 400.000 unika besökare.

Ny sajt möter efterfrågan

Visitaland.com är en viktig plattform för inspirerande innehåll och information om Åland. Sajten gör potentiella besökare medvetna om Åland och väcker intresse och längtan att resa hit. De digitala lösningarna utvecklas dock hela tiden och för att vara konkurrenskraftig behöver sajten förbättras.

–  Åland är ett intressant resmål. Nära, tryggt och fullt av naturupplevelser. Men konkurrensen är hård och den digitala närvaron avgörande för att våra potentiella besökare skall välja Åland som sitt nästa resmål, säger Lotta Berner Sjölund VD på Visit Åland. Det här är ett effektivt sätt att fortsätta stärka vårt varumärke på våra målmarknader

– Målsättningen är att vässa vår digitala närvaro ytterligare genom att förnya och förbättra hemsidan. Det här är en nödvändig och stor investering för att öka synligheten av Åland digitalt, säger Lotta Berner Sjölund.

Upphandlat teknisk samarbetspartner

Visitaland.com fungerar som ett stöd och komplement för de åländska turismföretagens sajter och hemsidor och visar på den breda bilden av Åland.

Den åländska digitala byrån Winter vann den upphandling som genomfördes i början av året och snart börjar arbetet med att utveckla hemsidan. Upphandlingen möjliggör ett samarbete över en period på fyra år. Den sammanlagda investeringen kan, men behöver inte, uppgå till ca 125 000 euro.

– Arbetet med att förnya old.visitaland.com sker i flera steg. Vi utvecklar tekniken och användarupplevelsen tillsammans med Winter, säger Josefin Hagman Marketing Manager på Visit Åland, men även innehållet på sajten behöver optimeras.

– Och så är det förstås extremt viktigt med en tekniskt bra sajt och relevant innehåll för att våra potentiella besökare ska hitta oss på Google och i sociala medier, fortsätter Josefin Hagman.

– Vi ser mycket fram emot att få vara med och bygga en av Ålands mest besökta webbplatser, säger Joel Bergman, projektledare på Winter.

Vid frågor vänligen kontakta:
Josefin Hagman, Marketing Manager tel. 018- 24 256
Lotta Berner Sjölund, VD tel. Tfn. 018- 24 261